Få styr på dit lager, og få mere tid til driften
Siden 1990’erne har byggebranchen oplevet et stort fald i produktiviteten hos de håndværkere, der arbejder på renoveringsprojekter, i forhold til dem, der arbejder med nybyggeri. I 2017 undersøgte forskere på Aarhus Universitet, hvorfor forskellene er så store mellem renovering og nybyg. Her blev det bl.a. konkluderet, at der er meget spildtid, hvis ikke der er en ordentlig lagerstyring. Derfor er det vigtigt, at du har styr på dit lager.
Orden og god lagerstyring kan gøre din arbejdsdag mere konstruktiv, da du nemmere kan holde orden og få overblik.
At stå for driften er ikke det samme som at være håndværker på et renoveringsprojekt: Du har ikke en masse andre håndværkere, der kan ødelægge din tidsplan, og du har hjemmebanefordelen. Til gengæld har du den samme mængde uforudsigelighed og beboerhensyn, der kan vende op og ned på dine planer, så der opstår tidsspild i løbet af dagen. Men du har også et stort potentiale for at gøre dagen nemmere, hvis du kommer tidspildet til livs. Læs mere her og find ud af, hvordan du skaber et bedre overblik i din hverdag.
Sæt lageret i system, og slip for stress
Ved at tænke fremad og skabe dig et velordnet lager, kan du spare en masse tid og kræfter på de uønskede ture i byggemarkedet, så du kan nøjes med de planlagte indkøb. Derudover kommer du til at spare mange ressourcer, når du kan finde tingene i første hug. Netop derfor er god lagerstyring, orden, mulighed for at samle indkøbene ét sted og click-and-collect gode metoder til at frigive tid og kræfter, og som kan gøre hverdagen en hel del lettere.
Du kan starte ved standartvarerne, som du ofte bruger: Elpærer, pakninger, stumper, kontakter og ofte benyttede småting. Disse varer fylder ikke i budgetterne eller på hylderne, og bør aldrig mangle på dit lager. Men det kan være svært altid at vide, hvad du egentlig har liggende. Derfor kan du gøre det hele lidt nemmere med computerhjælp og en god ordenssans. Med et regneark i Microsoft Excel kan du, hurtigt og nemt, danne dig et overblik over din lagerbeholdning. Du kan hente en skabelon til lagerstyring her.
- Gør det til en vane at notere ned i regnearket, hver gang du har taget noget på lageret og gør lageret op en gang eller to om året. På den måde er du sikker på, at det hele stemmer.
- Definér et minimumslager, som er det pejlemærke, du bruger for genbestilling. Hvis du du eksempelvis når ned på fire elpærer, er det på tide at bestille igen. På den måde løber du aldrig tør.
- Brug gode lagerreoler, overskuelige beholdere og masser af labels, så du hurtigt kan finde de ting, du leder efter.
- Er der ting, der har begrænset levetid, bør du sikre dig, at du altid bruger de ældste først. Brug derfor tilgangen FIFO, first in - first out, da det er én af søjlerne i god lagerstyring.
Det er nemt at lade tingene stå til i en travl hverdag. Men med tiden bliver den tid, du har sparet på ikke at holde orden, slugt af kaos i jagten efter de rigtige sager. Derfor er en omgang 5S på høje tid!
5S-metoden giver overskud og mere sikkerhed i arbejdsdagen
Sørg for, at der altid er rent og ordentligt på lageret - hav f.eks. altid en skraldespand på lageret. Det virker måske banalt, men i en travl hverdag kan rodet hobe sig op, og derfor har det en stor betydning for effektiviteten, hvis der er overskueligt, rent og pænt.
Du kan med fordel overveje at tage 5S-metoden i brug, når du vil holde styr på værksted og lager. Metoden er japansk, og er en kernedel af LEAN-metodikken. Metoden har en beviselig, positiv effekt på produktiviten og sikkerheden. De fem S’er står for: Sortér, Sæt i system, Systematisk orden, Standardisér og Selvdisciplin.
- Sortér handler om at ja, sortere og rydde op i dine ting – og smide de ting ud, du ikke har brug for.
- Sæt i system handler om at finde et system, der giver mening for dig, så du altid hurtigt og nemt kan finde dét, du leder efter.
- Systematisk orden handler om at holde det pænt og rent hele tiden.
- Standardisér handler om, at du og dine kolleger har en fælles forståelse af systemet.
- Selvdisciplin betyder, at du holder fast i dit nye system.
Du kan læse lidt mere om de fem S’er her i Arbejdstilsynets folder.
Gør indkøbsturen til en køretur i stedet
Når du skal købe større ting eller lave enkeltstående indkøb, kan du med fordel bestille varerne online og hente dem - pakkede og klar i varehuset – senest tre timer senere. Det hedder click-and-collect, og med den service kan du bestille dine varer i ro og mag over morgenkaffen og hente dem om formiddagen, når trafikken har lagt sig. Varerne ligger klar til dig i kundeservice, så du bare skal hente dem, når du kommer.
Når du sidder ved computeren og bestiller varer, har du også dit regneark lige ved hånden, og så du aldrig løber tør på lageret. Med god lagerstyring, orden i sagerne, click-and-collect og indkøb samlet ét sted, er der potentiale for store tidsbesparelser i løbet af en arbejdsuge. Så får du mere tid til dét, der tæller.
Har du brug for nye reoler til dit værksted? Klik her
- Har du brug for håndværktøj? Klik her
- Har du brug for belysning? Klik her
- Har du brug for VVS fittings? Klik her
Kilder: Aarhus Universitet, Arbejdstilsynet